csütörtök, november 04, 2010

"És akkor Ti mit esztek?" Paleo menütippek

Ez a bejegyzés már azóta érik, mióta megírtam a Paleo+Én oldalfület. Sokan kérdeztétek, mit lehet enni, és sokat kértétek, hogy írjak menütippeket, esetleges útmutatásként, vagy ha elakadnátok a kreativitásban. Nos, nekem is vannak nehéz napjaim, úgyhogy várok minden paleos menütippet! :-)

A Receptek oldalfülön találhattok sok, és egyre bővülő tippeket arra, hogy mit lehet enni, de itt most leírom bővebben, hogy általában mit eszünk. (Főleg a főétel szokott kérdés lenni,ezért azt most kifejetem, hiszen a blogon eléggé a desszertekre szakosodtam.)

Reggeli
Édesként mindenféle muffint, vagy gyümölcsös-magvas piskóta féleséget szoktam készíteni. Továbbá nagyon sokszor kerül a reggeli muffin mellé egy nagy érett banán, alma, körte, szőlő, sült tök stb. amilyen gyümölcsök épp kéznél vannak. A gyümölcsökre sosem tudunk ráunni. Mi elég aktív életet élünk, szóval kell az energia. Új kedvencünk a Banános energiagolyó, ami kitűnő rohanós reggeli, tízórai, uzsonna vagy még természetesen desszertnek is elmegy.
A sós variáció a reggelire a tojás rántotta, ami nálunk úgy néz ki, hogy a tojást felverem sóval, borssal, petrezselyemmel, hagymával (amilyen van), egy kis mustárral (fantasztikus ízt és illatot ad neki), majd beledobok zöldségeket (paprika, cukkini, paradicsom) és megsütöm a serpenyőben. Édesanyám nagy kedvence ez a reggeli, ő már a paleo előtt is ezt ette, most tart kb. fél évnél, de még nem unja. :-)
Sóshoz sorolhatók a paleo kenyerek, amelyekkel még kísérleti fázisban vagyok, de amint lesz eredményem posztolom.
Mivel számomra a reggeli a legfontosabb étkezése a napnak, ebből mindig is sok lesz a blogon, valamint mindig vannak új ötleteim, melyek csak a megvalósításra várnak.

Tízórai
Tízóraiként én a reggelit szoktam fogyasztani, tehát 1 muffin vagy pl. energiagolyó, vagy gyümölcsöt. Egy alma, banán, körte, szőlő. Zöldséget is volt, hogy futtában bekaptam, ilyen volt 2 paprika esete, amik 2perc alatt tűntek el. Mindig rohanok, úgyhogy gyorsan kell valami ilyenkor. A tízórai kis étkezés, csak pár falat.

Ebéd
Potencionális ebédként eddig még csak a Marokkói paradicsomos húsgombócot raktam fel, de biztosíthatok mindenkit, hogy ennél sokkal többrétű a paleos ebédek köre.
Levesként ugye vannak a zöldség, és hús levesek, valamint a gombaleves (zöldségleves,de sűrűbb,pikánsabb), ragulevesek. Igaz, tejföl nem kerül beléjük, de megszokható így is, így is isteni. Hagymaleves télen nagy sláger nálunk, nem látom akadályát paleosan sem. Habarni, sűríteni nem szoktam, de ha mindenképp kell, akkor a kukorica keményítőt ajánlom, ami habár nem paleo, de glutén mentes (Haas/Dr.Oetker). Paleos megoldás a tojás sárgája pl. pudingoknál, krémeknél, édes főzelékeknél.  
A gyümölcslevesek is ugyanez a sémát követik, itt a kedvencem télen az almából és nyáron eltett feketeribizliből készül, fahéjjal és szegfűszeggel. Nem nagy kunszt, de számomra Mennyország.
Fő fogásként szintén rengeteg lehetőségünk van:
Fő fogásként mindig valamilyen hús kerül a tányérra, majd mellé a köret. Vannak, akik nem szeretik a húst, én is így voltam vele, de egy idő után rájöttem, hogy nincs más. Energia, fehérje kell. Ráadásul én még meg is szerettem.
Marha, sertés, csirke, pulyka, kacsa, nyúl, vad húsok, halak...végtelen a lehetőségek tárháza.
A hétköznapi rohanós menünk általában valamilyen flekken sült, finoman fűszerezve, esetleg előtte bepácolva, amit aztán 10 perc alatt kisütök a serpenyőben egy kis kacsazsíron (vagy anélkül).
E mellé a köretek a következők lehetnek:
savanyúság (uborka, paprika, káposzta,),
répa/cékla/gyökér lereszelve, ízesítve egy kis citromlével és mézzel,
főtt/sült fehér/lila káposzta
reszelt lila káposzta reszelt almával és mazsolával (esetleg vörös borral)
tepsiben/sütőben sült alma, barackkal
sütőpapíron sült répa cikkekre vágva, cseppnyi olajjal leöntve, megsózva (mint a krumpli)
tepsiben
serpenyőben, kacsazsíron sült cukkini, paprika, répa, paradicsom
Tehát, mint látjátok köretként minden lehet, ami zöldség és gyümölcs.
Főzelékekből van egy jópár receptem, ami fel fogok rakni, azokat lehet tálalni pl. sertés szelettel.
Továbbá egész menük:
kakassal ropogósra sült káposzta szalonnával megtűzdelve
kínai húsos zöldségtál édes-savanyú szósszal (Édesanyám specialitása, hamarosan a blogon)
mézes-szójás pikáns csirkecombok titkos összetevővel (hamarosan)
pikáns húsos mexikóis töltött paprikák (hamarosan)
Őzpörkölt vadas mártással és pikáns gombamártással (hamarosan!)
Hagymával resztelt máj, köretént kovászos uborka (isteni a kettő együtt)
Pikáns kacsacombok lilakáposztával és almával
Pörköltek: magyarok, marokkói datolyával és fahéjjal (kedvencem)
Marokkói húsgolyó (már a blogon)
Aszalt szilvába göngyölt csirkemell

Desszert
A blogom 90% desszert, úgyhogy ötletért katt a Receptekhez. Annyit viszont megjegyeznék, hogy számunkra a hétköznapokban a desszert az a gyümölcs (pl. mézédes szőlő, vagy banán), igazi édesség általában hétvégén van, de mindig paleos!

Uzsonna
Az uzsonna általában még kisebb étkezés, mint a tízórai.Ilyenkor 5 szem mandulát szoktam bekapni pár szem aszalt meggyel/áfonyával vagy kettő datolyával. Tökéletes étvágy csillapító de nem telít el vacsora előtt.

Vacsora
A vacsora nálunk vagy az ebéd maradék, nagyon ritkán a reggeli maradékából csipegetünk. Legtöbbször gyümölcs vagy zöldség szokott lenni, vagy savanyúság egy kis hússal (vagy speckó, glutén mentes, szalonnával göngyölt virslivel).

Ha rám jön a nassolhatnék:
Rám is rám jön néha a nassolhatnék, én is emberből vagyok, főként nőből (minket nagyon mozgatnak a hormonok), így néha én is elcsábulok egy kis nasira, amik a következők:
Magvakat, főleg mandulát vagy brazil diót (ha van otthon), aszalt gyümölcsöket, datolyát (azzal csínján bánok), gyümölcsöt tömök magamba. Ezek tökéletesen csillapítják a kívánalmat, ha nincs paleos desszert.


1 megjegyzés :

  1. SZia. Orulok, hogy ratalaltam a blogodra, es sok hasznos tipp van benne, de az a helyzet nalunk hogy gyerekem allergias a tejtermekre es a TOJASRA! bar ti tejet nem fogyasztotok, de ugy latom tojast azt jo sokat! Mit lehet ilyen esetben csinalni? Van valami jo tipped, tanacsod ilyen helyzetre?

    VálaszTörlés

Kedves Hozzászóló!

Kérlek, hogy hagyj egy nevet (lehet fiktív is), amelyen szólíthatlak a válasz adásomkor.

Köszönöm a hozzászólásod!